Skolestart

Fra børnehave til skole

En dejlig tid i børnehaven er ved at være slut, og en ny spændende skoletid starter. Mange børn glæder sig og er også lidt spændte.

For nogle børn er skolestart forbundet med nervøsitet og ængstelighed. Voksne italesætter det som, ”nu er du stor og skal i skole”. Flere børn vil føle sig små i skolestarten, da de fra at være de store børn i børnehaven, bliver de mindste børn i skolen. Vi er særligt opmærksomme på, hvad dette skift gør ved børnene.

Børnehave og skole arbejder tæt sammen om at give dit barn en tryg og rar overgang.

Alle børn besøger deres kommende skole sammen med børnehaven på skattekistedagen, hvor de får set vigtige steder som deres nye klasse, skolegården og hvor man lægger madpakken. Derudover inviterer nuværende 0. årgang alle skolegrupper i børnehaven til at se teater.

Leg, læring og trivsel

Dit barn tager et stort og spændende skridt, når han eller hun starter i skole. Børnene skal lære alt det nye at kende og lære at gå i skole, og da børn elsker at lege, ja, så leger vi en stor del af læringen ind i 0. klasse.

Børn er fulde af nysgerrighed og spørgelyst, og de lærer bedst, når de tør stille spørgsmål, undersøge og afprøve. Derfor gør vi os umage for at bevare denne nysgerrighed hele skoleforløbet igennem. Samtidig tager vi udgangspunkt i det enkelte barns behov og forudsætninger, og læringsaktiviteterne differentieres, så alle børn føler sig trygge, trives og lærer så meget, de kan.

Skolestart

Dit barn lærer at lære

Det er sjovt og motiverende for børnene at gå i skole, når de ved, hvad og hvordan de skal lære. Igennem skoletiden lærer dit barn at stille sig selv følgende spørgsmål:

• Hvad skal jeg lære nu, hvad er mit mål?
  • Hvorfor skal jeg lære det?
  • Hvad kan jeg lige nu?
  • Hvad er mit næste skridt hen mod mit mål?

Med disse spørgsmål sætter vi fokus på processen frem for slutresultatet, og det øger dit barns motivation at kende sin læreproces.

Mod til at begå fejl

Det er uundgåeligt at lave fejl, når man er i gang med at lære noget nyt, og derfor lærer børnene allerede i indskolingen strategier, som de kan bruge, når noget er svært.  Nogle gange kan en strategi være at bede om hjælp og få feedback fra enten en kammerat eller en voksen, andre gange hjælper det at tænke sig om og prøve igen. Når børnene har strategier til at klare udfordringer, bliver de dygtige til at lære nyt, at være vedholdende og ikke give op.

Den første tid

Børnene starter den 1. juni kl. 9.00-11.00

I den første måned er børnene delt op i mindre grupper. Grupperne er delt efter en farve og hvert barn vil kende deres farve. Børnene vil primært følge denne gruppe, men vi vil lave fælles aktiviteter på tværs af grupperne, så vi på den måde kan lære børnene at kende i forskellige sociale sammenhænge og fællesskaber. Sidst i juni vil vi på baggrund af viden og indsigt skabe tre gode klasser. Kriterier for skabe grupperne samt klasserne er følgende:

• Så vidt det er muligt kender børnene mindst én fra børnehaven. Hvis barnet kommer alene evt. som tilflytter, vil vi have særligt opmærksomhed på barnet.
  • Fordeling af køn skal være lige.
  • En rimelig fordeling mellem børn med særlige behov.