Minidiamant

Kære forældre

På Buddinge skole er det vigtigt for os, at børn trives og har det godt, og vi ønsker at være en aktiv medspiller i deres hverdag og udvikling.
Som en del af udviklingen af et trygt og godt klassemiljø, har vi valgt at indføre Minidiamant.

Minidiamant er et gruppebaseret undervisningsforløb. Forløbet har fokus på vrede og andre følelser. Det er rettet mod at styrke fællesskabet i klassen og understøtte inklusion. Desuden at styrke børn i hensigtsmæssige måder at håndtere svære følelser på.

Et almindeligt forløb varer 8 uger, hvor klassen får besøg af skolens Minidiamant-leder ca. 2 timer om ugen. Klassen introduceres for en masse øvelser og lege. Øvelsernes rækkefølge er tilrettelagt sådan, at børnene for hvert modul introduceres til stadig mere krævende øvelser, der forudsætter mere tryghed og mod.

Minidiamant – formål og bidrag:

•    At styrke børns følelser af deres egne og kammeraters måder at reagere, håndtere og handle på.
•    At styrke børns forståelser af, hvordan børns forskellige reaktioner, håndteringer og handlinger kan påvirke hinanden på godt og ondt.
•    At almengøre følelsesmæssige reaktioner – særligt de vanskeligt håndterbare, fx vrede.
•    At styrke et fællessprog om følelsesmæssige reaktioner, håndteringsformer og handlinger for at fremme forståelsen.
•    At styrke børns kompetencer indenfor selvkontrol og hensigtsmæssige håndteringsstrategier.