Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Gruppeordning

Elevgruppen
Gruppeordningen på Buddinge Skole er Gladsaxe Kommunes specialpædagogiske tilbud til elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder.

Nogle af eleverne i gruppeordningen er, ud over generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder, beskrevet ved at have forskellige diagnoser, fx indenfor opmærksomhedsforstyrrelser og autismespektrumsforstyrrelser.

Fælles for dem alle er, at de profiterer af et mindre miljø, har brug for en særlig tilrettelagt undervisning, en struktureret hverdag og trygge forudsigelige rammer med tæt voksenguidning igennem hele skoledagen.

Foruden elever i læringsvanskeligheder visiteres en elevgruppe af særligt sårbare elever, Gruppen I gruppen. Denne elevgruppe er beskrevet med forskellige angstsymptomer og stor sårbarhed i forhold til personlig og social livsmestring. Elevgruppen er ofte præget af en skolegang med højt skolefravær eller skolestop i en længere periode. Der arbejdes målrettet med at bringe eleverne i trivsel såvel fagligt som socialt i individuelle tilrettelagte forløb.

Et specialpædagogisk miljø på almenskolen
Gruppeordningen er placeret på en folkeskole, Buddinge Skole, og hverdagen lægger sig så tæt op ad almenmiljøet som muligt, for at give eleverne oplevelsen af fællesskab med almenskolen, hvilket underbygges ved at give mulighed for fælles aktiviteter, brug af kantine, bibliotek, deltagelse i fælles temauger og skolens arrangementer med videre, sammen med elever fra almenskolen.

Placeringen på en folkeskole giver mulighed for deltagelse i almenklasser i det omfang, det er hensigtsmæssigt for eleverne.

For de elever, hvor det er meningsfuldt, vil der være mulighed for at blive tilknyttet en af skolens andre klasser i afmålte forløb. Dette kan bl.a. være i enkelte fag eller forløb, men altid i samarbejde med eleven selv og forældrene.

Gruppeordningen er normeret til ca, 36 elever i 4.-8.kl. fordelt på 3 klasser. Undervisningen tilrettelægges individuelt ud fra den enkelte elevs forudsætninger og faglige niveau. Der tages i undervisningens tilrettelæggelse udgangspunkt i elevernes motivation, læringsstrategi og behov. Klasserne er aldersintegreret (blandet i alder) og vi sammensætter klasserne under hensynstagen til elevgruppens klassetrin, udviklingsniveau samt elevernes indbyrdes relationer.

Der er en højere normering end i almenundervisningen og der er stor grad af to-voksen-timer i hverdagen.

Teamet i gruppeordningen består af både lærere og pædagoger, som i samarbejde arbejder med elevernes trivsel og faglige udvikling.

Alle elever har en kontaktvoksen, som er særlig tæt på elevens faglige og sociale udvikling og som har en tæt og løbende kontakt til hjemmet.

For hver elev udarbejdes der individuelle mål og handleplaner, som ofte evalueres, tilrettes og bruges som et redskab til bevidstgørelse af eleverne om succeser og udviklingspotentialer. Handleplanerne bruges aktivt i det løbende samarbejde med forældrene. Elevernes faglige progression følges tæt og der udarbejdes kontinuerligt mål for elevernes individuelle faglige udvikling.

Et forpligtende læringsfællesskab – alle elever i trivsel
På Buddinge Skole er vi, medarbejdere, elever og forældre, fælles om at sikre et godt og trygt læringsmiljø for skolens elever. Vi møder hinanden respektfuldt og tillidsfuldt med udgangspunkt i det enkelte barns behov og deltagelsesmuligheder i forhold til fællesskabets behov. Vi bygger på, at børns læring sker i fællesskaber, hvor de føler sig trygge, set, lyttet til, inkluderet og hver dag møder skolen med glæde og lyst. Det gør børn, når de oplever sig om en del af et forpligtende fællesskab, hvor der er plads til forskelligheder.

På Buddinge skole insisterer vi på, at alle elever skal opleves sig som en del af et fællesskab med sunde venskaber og gode og respektfulde relationer til såvel klassekammerater som voksne.

Vi arbejder ud fra, at det sociale miljø skal opbygge elevernes personlige og sociale kompetencer. Hverdagen i gruppeordningen er præget af, at der er voksne tæt på i såvel de faglige som de sociale sammenhænge. Vi vægter elevernes trivsel i lige så høj grad som deres faglige udvikling, fordi vi ved at børn udvikler sig, når de trives.

Værdier

  • Vi tror på, at alle gør deres bedste.
  • At skabe gode læringsmiljøer, der består af meningsfulde aktiviteter med relation til elevernes verden.
  • Udgangspunktet for læring er at give eleverne oplevelse af mestring af faglig og social art.
  • At læringssituationen skal befordre og opbygge elevens selvtillid og selvværd.
  • At sørge for omsorg og guidning af den enkelte elev if. til elevens særlige behov.
  • At eleverne udvikler fantasi og lyst til at lære og dermed opnår tillid til egne muligheder, og at få baggrund for at tage stilling og handle.
  • At tilbyde eleverne nye redskaber og handlemuligheder til at begå sig i deres nære omgivelser og i det sociale fællesskab.
  • At arbejde hen imod en tilbagevenden til folkeskolen, hvis det er realistisk.
  • At støtte forældrene i kompetencen til at være gode forældre, så de kan være medansvarlige i elevernes udvikling.

Relationer og anerkendelse
Vi arbejder meget med at skabe gode relationer elever imellem, men også mellem voksne og elever. Et vigtigt redskab i at bevare de gode relationer er at løse konflikter ved at skabe refleksioner hos eleverne frem for at skælde ud. Konflikter opleves forskelligt afhængig af, hvor man står i konflikten. Vi arbejder derfor med at få eleverne til at høre hinandens historier og kunne se en konflikt ud fra andres synsvinkel, for på den måde at kunne udvikle forståelse for andre menneskers handlinger.

Forældresamarbejde
Vi arbejder med et udvidet skolehjem samarbejde og ser forældre som en vigtig del af elevernes sociale og faglige udvikling, hvilket kræver løbende kommunikation. Kommunikationen foregår primært via Aula og ugeplaner.

Alle elever skal blive så dygtige, som de kan!
Undervisningen i gruppeordningen er tilrettelagt med udgangspunkt i fælles mål for folkeskolen fastsat af Undervisningsministeriet med udgangspunkt i elevens niveau. Vi udbyder hele fagrækken med undtagelse af tysk/fransk.

Der lægges vægt på projekt- og temaorienteret undervisning med mange praktiske elementer og inddragelse af de praktisk/musiske fag. I undervisningen giver vi tid til fordybelse, gentagelser og udvikling af færdigheder, så eleverne oplever faglige successer, på det niveau de er på.

Hver elev arbejder ud fra egne læringsmål, som er tilpasset den enkelte elevs niveau. Vi arbejder med forskellige hjælpemidler, der understøtter elevens faglige udvikling, bl.a. arbejder vi med IntoWords i dansk, som er et hjælpemiddel til læsning, og praktiske hjælpemidler i matematik, som målebånd, vægte, centicubes, sømbræt mm., som kan hjælpe med at visualisere opgaverne.

Dansk, matematik og engelsk
Den fagfaglige undervisning organiseres på niveaudelte hold, hvor eleverne bliver blandet på tværs af klasserne ud fra deres faglige niveau. På de niveauinddelte hold vil man typisk arbejde i mindre grupper med 6-10 elever i. Eleverne vil således i deres skoledag møde flere voksne og elever.

Praktisk/musiske fag
De praktisk/musiske fag arrangeres i kreabånd sidst på dagen, som vi arbejder med klassevis. Eksempler på dette kan være billedkunst, udeliv, hjemkundskab/sløjd og teknologiforståelse mm.

Naturfag
I naturfag udbyder vi fysik eller natur/teknologi afhængig af elevernes faglige udvikling.

Udeskole
En dag om ugen tilrettelægges som udeskoledag, hvor undervisningen primært foregår væk fra skolen. Det kan bl.a. være museumsbesøg, oplevelser i naturen (svampejagt, hjorte i brunst, fisketure). I udeskolen arbejdes der med forskellige emner og temaer med udgangspunkt i kulturfagene (samfundsfag, historie, kristendom) og naturfagene (natur/teknologi, geografi, biologi og idræt) En del af turene tilrettelægges i samarbejde med eleverne.

Idræt og bevægelse
Idrætsundervisningen er tilrettelagt på forskellige måder alt afhængig af, hvilke aktiviteter, der er. Typisk, når der er aktiviteter med høj intensitet, vil vi dele eleverne ud fra, hvordan agerer i i sport med konkurrenceelementer. Der vil blive planlagt aktiviteter med lavere intensitet og fokus på samarbejde med de elever, der trives bedst med det.

IT
Vi benytter en stor grad af digitale platforme, herunder Skoleportalen og arbejder med kompenserende hjælpemidler til læsning og stavning. Alle elever har personlig computer.

Lektier og hjemmearbejde
Vi fokuserer i mindre grad på hjemmearbejde, men forudsætter, at elevernes læring foregår i trygge fællesskaber i samarbejde med lærere og klassekammerater i skoletiden.

Udskoling i Gruppeordningen
Udskolingen består primært af elever fra 7. og 8. klasse. Arbejdet i udskolingen sigter mod at forberede eleverne til det videre uddannelsesliv samt styrke deres livsduelighed. Der tilstræbes en høj grad af medindflydelse og ansvar for egen læring. Gruppeordningen er karakterfri, men elevernes standpunkt beskrives med udtalelser.

Der tilbydes ikke afgangsprøve i Gruppeordningen på Buddinge Skole. Når eleverne rykker op i 8. klasse, igangsættes et tæt og individuelt samarbejde med skole, elev, forældre og UU-vejleder, og det vurderes, hvorledes eleven skal afslutte folkeskolen. Der tages stilling til om eleven skal tilbydes afgangsprøve, evt. på særlige vilkår, med udgangspunkt i elevernes faglige forudsætninger og standpunkt.

I 8. klasse (1. december) skal der i samarbejde med PPR, UU-vejleder og skole være en plan for hvorledes eleven skal afslutte folkeskolen.

Efter afslutningen af 8. kl. går langt de fleste elever videre til Gladsaxe Kommunes Ungdomsskoles specialgruppe (Heltidsundervisningen GXU). Andre elever vælger efterskole hvilket betyder, at der arbejdes med forberedelse til denne overførsel. Dette sker i et tæt samarbejde med en UU-vejleder fra Ungeenheden.

UU-vejlederen står også til rådighed for forældre og elever i forhold til, hvilke muligheder, der er for den enkelte i det videre uddannelsesforløb.

Praktik og brobygning
Eleverne tilbydes individuelle erhvervspraktikker fra 8. klasse i tæt samarbejde med UU-vejleder, hvis det er nødvendigt. Disse erhvervspraktikker varer som regel en uge, men kan forlænges, hvis det vurderes at eleven profiterer af dette. Eleverne i udskolingen deltager også i brobygningsforløb på ungdomsuddannelser eksempelvis Hotel- og Restaurationsskolen. Formålet er, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige uddannelsesmæssige muligheder.

Uddannelsesvalg
Der udarbejdes en uddannelsesparathedsvurdering i tæt samarbejde med en UU-vejleder i løbet af 8. klasse og uddannelsesparathedsvurderingen danner grundlag for vejledning af det videre forløb.

Fritidstilbud
Eleverne bruger Gladsaxe Kommunes brede vifte af klubtilbud (Fritidsklub, UK specialklub Kridthuset), for elever i 4.-6. klasse gælder at man kan benytte Buddinge Skoles fritidsklub. I forhold til pædagogisk kontinuitet har skolen et nært samarbejde med folkeskoler og klubber om at lette overgangen til og fra gruppeordningen. Det er muligt at eleven kan bevare sit lokale klubtilbud på afgivne skole.

Medarbejderne
Alle medarbejdere i Gruppeordningen har stor erfaring og viden omkring specialundervisning. Der er et stort fokus på løbende kompetenceudvikling i medarbejdergruppen, som løbende modtager supervision og er efteruddannede i specialpædagogisk regi. 

Visitation/ revisitation
Visitation til gruppeordningen foregår gennem Visitationsudvalget, Skole og Familie, Gladsaxe Kommune. Alle elever visiteres på baggrund af en psykologisk vurdering foretaget af PPR samt ansøgning fra afgivende skole.

Minimum en gang årligt tages der stilling til, om eleven profiterer af tilbuddet og skal revisiteres. Dette foregår med en grunddig vurdering af elevens udbytte af undervisningen i form af statusbeskrivelse og faglige test.