Co-teaching

Gladsaxe Kommune skolevæsen igangsatte i sommeren 2020 et udviklingsarbejde med co-teaching på kommunens folkeskoler.
På Buddinge skole har vi to co-teachere, der samarbejder med hver sit årgangsteam ca. et år ad gangen. I praksis betyder det, at co-teacheren indleder et tæt samarbejde med 1-3 lærere ad gangen i længere forløb. De to professionelle planlægger, udfører og evaluerer undervisningen ligeværdigt. Dermed er der to lærere til stede i undervisningen, som begge er lige ansvarlige for det faglige og didaktiske indhold. De to professionelle kommer således med hver sit perspektiv på undervisningen: Faglæreren med den fag-faglige viden og co-teacheren med specialviden om børn med særlige behov og inkluderende læringsmiljøer.

Fordelene ved co-teaching
Udbyttet er for lærerne, at der foregår en tæt sparring og faglig udvikling af didaktik, pædagogik, undervisningsdifferentiering og klasseledelse.
For eleverne giver det øget mulighed for at få hjælp og flere perspektiver på læringsmæssige udfordringer, at blive set og få en større andel af voksenkontakt.

Hvad er co-teaching?
Med co-teaching har man større mulighed for at arrangere inkluderende læringsmiljøer, hvor to forskellige professionelle sammen rammesætter læreprocesser for en gruppe af børn og unge. Samtidigt forsøger de aktivt at drage nytte af hinandens forskelligheder med henblik på at skabe vari¬ation til gavn for alle elever. Målet med co-teaching er at opnå bedre mulighed for at variere læringsmiljøet, muliggøre hurtigere hjælp og opnå bedre mulighed for at imødekomme elevernes behov.
Definition af co-teaching: ”Co-teaching er en undervisnings- og samarbejdsform, hvor en almen lærer og special lærer sammen, planlægger, forbereder, gennemfører og evaluerer undervisning af en heterogen gruppe af elever, hvor de professionelle aktivt søger at drage nytte af hinandens forskelligheder med henblik på at skabe variation i undervisningen og støtte til alle elever”. (Højholdt 2017, s. 14)
Principielt er målet med co-teaching at sikre at den specialpædagogiske viden og kompetence bliver en integreret del af almenundervisningen gennem almenlærerens og speciallærerens fælles ansvar for undervisningen og for alle elevernes læring og udvikling. Det betyder, at specialviden om børns behov og specialpædagogik sidestilles med almenviden om fag og undervisning i et flerfagligt samarbejde”. (Janne Hedegaard i Marilyn Friend: ”Co-teaching i praksis”)

Co-teaching